06/04/2019. Svetlada: The love story




Het complete en ongecensureerde verhaal van de zoektocht naar Svetlada, door Bram De Man

PROLOOG


Ergens in 2017, een wilde nacht, en als vader van jonge kinderen betekent dit dat één van deze kinderen besluit het kot op stelten te zetten midden in de nacht. In dit geval mijn dochter, en ik die dacht dat meisjes rustiger waren. Neen dus.

Elke poging om ze terug in bed te leggen resulteert in heviger gekrijs. Dan weet je het, ik slaap deze nacht niet.


Uw beste vriend in crisissituaties als deze is het internet. Na het nieuws, smoelboek en ‘kijk-eens-hoe-populair-ik-ben-gram’ is er nog maar één uitweg: thedark side van het internet!

Voor de één wat avontuurlijker dan voor de ander, in mijn geval loopt dit uit van absurde knikkerbanen tot de langste speelgoedtreinbaan.

Aangezien ik deze stappen al zelf heb uitgetest vond ik het tijd voor een nieuwe uitdaging.

Nogmaals de Dodentocht lopen wou ik mezelf niet meer aandoen, een fietstocht van Bordaux naar Parijs klonk dan al wat interessanter. Tot de dark side van het internet het licht liet vallen op: de Mongol Rally!

Na een eerste sceptische blik op de inhoud sloeg dit al snel over naar een impulsieve honger naar meer. Lize was ondertussen al lang in slaap gevallen. Toen ze terug in haar comfortzone lag, veilig weg van haar ondertussen Darth Vader in zijn volle glorie, gaf ze geen kick meer.



Darth Vader kon nu zelf niet meer tot rust komen door de dark side van de force, die zijn impulsiviteit enkel maar aanzwengelde.

Het verhaal is op mijn lijf geschreven: met een wrak van een auto (en ik kan u verzekeren, als er iemand wrakken heeft gehad, dan ben ik het wel) naar Mongolië rijden. Uw auto pimpen wil zeggen ongeoorloofde attributen aanbrengen die je enkel in de Axion of op Aliexpress kan vinden.

De auto is cruciaal: een werkpaard, een uithangbord en het enige waarop je zou moeten vertrouwen in het midden van de steppe.


PARTNERS IN CRIME

Een onbezonnen avontuur, maar wie kunnen we overtuigen om hieraan mee te doen? Lang duurde het niet om te beseffen met wie je zoiets wil doen. Wie is er even impulsief, heeft geen schrik van iets nieuws en is altijd te vinden om het onmogelijke mogelijk te maken?
image-307472-Bram_gek-c9f0f.png

Na toch een uurtje of twee te slapen vond onze zoon dat het welletjes geweest was. Met de luide woorden ‘IK BEN WAKKER!’ vond mij vrouw het al heel raar dat ik opstond en haar geruststelde dat ik wel zou gaan. Dat ze dit haar zou beklagen een jaar en half later, dat wist ze nog niet…

image-307473-DSC_0296-c20ad.w640.JPG


7 uur in de ochtend, Seppe zal toch al wakker zijn. Hij heeft er ook één rondlopen die voor het ochtendlicht zijn energie kwijt wil.

Een slaperige Seppe werd gewekt door een dolenthousiaste Darth Vader op zoek naar een apprentice in een episch avontuur. Na mijn betoog zei Seppe droog als hij is: ‘ja dat is cool eh’.


Ok nu Jeroen nog overtuigen. Makkelijk is anders, iemand die weinig tijd heeft en als er al tijd is dan is die al een lange tijd op voorhand vastgelegd en geboekt. Maar wij hebben wel tijd (toen nog) om een plan te maken om hem te overhalen. Het weekend dat komt zijn we op familieweekend, geen beter moment om dat te lanceren.

Nog maar net aangekomen op weekend, het tweede glas aperitief uitgeschonken, stappen Seppe en ik naar Jeroen. Jeroen ge moet gewoon ja zeggen! Jeroen zegt ja en krijgt het volledige verhaal uitgesmeerd.

Een voordeel van broers te zijn, is dat we een aantal karaktereigenschappen gemeen hebben, en in dit avontuur hadden we een specifieke nodig: impulsief volop meegaan in iets zot.


Ok we doen mee en nu?

image-291086-Jeroen_circular.w640.png

DE JACHT OP EEN AUTO

De auto.

Na onderzoek blijkt dat de meest gebruikte autovoor de Mongol Rally een Nissan Micra of een Fiat Panda is, andere opties die vaak genomen worden zijn Opel Agila, Suzuki Wagon R, Ford Fiesta, Renault Clio, kortom de alledaagse goedkope tweedehands brol. Betere opties zijn de Skoda Fabia Break en de Renault Kangoo.



Ja, er is al een deelnemer geweest met een dubbeldekker, en zelfs een paar ReliableRobin’s, voor de echt extreem zotten..

De eigenlijke regel is 1000 cc of minder, maar aangezien deze schaars zijn in keuze en aanbod, werd de regel uitgebreid naar maximaal 1200 cc. Meer is eigenlijk uit den boze. Kom je toch aandraven met een oversized motor dan krijg je als bonus van de organisatie een wasmachine of iets dergelijks gigantisch mee dat je de hele reis moet meenemen naar Mongolië en tot aan de finish.

Aangezien we niet willen meedoen aan mainstream gedoe, wilden we voor iets unieks gaan.

Na alle opties te overlopen, rekening houdende met de essentiële coolheids factoren, besluiten we om voor een Lada te gaan. Vermits we alle drie rond de 1m90 hangen, liefst een break.

De prijs zo goedkoop mogelijk want de auto zal ons waarschijnlijk niet overleven, laat staan een tocht door bergen, steppe en woestijn.
image-307478-Poll-c51ce.JPG

EEN LADA, DEEL 1

De enige Lada met een 1200 cc motor is de Lada 2101 of 2102 breakversie (‘estate’). De break is de logische keuze: bij deze auto werd de achterasoverbrenging gewijzigd en de vering aan de hogere belasting aangepast. De brandstoftank omvatte 45 liter (VAZ 2101: 39 liter).

Gebouwd tussen 1971 en 1984,bij productie een 64 paarden sterke motor en zoals eerder aangehaald betere vering.

België blijkt een niet zo goed Lada aanbod te hebben, gelukkig is er in Duitsland nog potentieel. De prijzen voor zo een model schommelen tussen de € 4500,00 en de €9000,00…

Aangezien de prijzen extreem hoog zijn in West-Europa, moeten we onze zoektocht uitbreiden naar landen waar deze auto nog steeds rondrijdt en niet als verzamelobject dient maar eerder als een auto die je liever niet koopt en uit noodzaak nog gebruikt.

Omdat Oost-Europese dodgy websites niet echt betrouwbaar zijn, vind ik een aantal Engelse sites. De Engelse tweedehandsmarkt is namelijk zeer goedkoop, en dus ook geschikt voor Oost-Europese import.

Op een site vind ik in mei 2018 een aanbieder uit Litouwen:

image-307479-Lada_deel_1-6512b.w640.png

Vraagprijs voor deze Lada 2102 uit 1984: £ 1499,00. Perfect, ik neem onmiddellijk contact op, vraag naar meer foto’s en documenten.

Ik krijg deze foto’s, toevallig dezelfde van de website. De aanbieder blijkt een hobbyist te zijn in oude Soviet auto’s, is actief met zijn hobbysite op smoelboek en heeft een eigen website. Klinkt betrouwbaar. We gaan over tot onderhandelingen, die man is bereid met een meerprijs voor een totaal van €1800,00 de auto te leveren in België.

Perfect, we gaan akkoord, tot wanneer we spreken over de manier van betaling. Uiteraard willen wij pas betalen bij levering, desnoods een klein voorschot, maar liefst niet.

Die man wil enkel leveren als hij het geld heeft, of we komen zelf naar Litouwen om de auto te zien en mee te nemen. Aangezien er genoeg oplichting op het internet aanwezig is, gingen we alleszins niet gewoon het geld overschrijven.

Ik mail hem met de vraag om een escrowservice in te schakelen. Dit is een dienst die niet in België bestaat, er bestaat enkel een klein Duits bedrijf en een Engels bedrijf. Die gaan voor een meerprijs een garantie inbouwen voor zowel de koper als verkoper. Ik ga niet in details treden want dat wordt ingewikkeld en dat is een idee dat ik aan Jeroen ga verkopen voor een nieuwe startup?

Uiteraard zegt de verkoper neen, dus reken ik uit om zelf naar Litouwen te vliegen, en de auto met een huurvrachtwagen terug te rijden. De volledige kostprijs voor dit avontuur is in het beste geval €3000,00. In het slechtste geval is de kostprijs een reis armer naar Litouwen met een verkoper en auto die er niet is..

Gelukkig heb ik rationelere broers die mij tegenhouden om zoiets te ondernemen. Nog maar goed ook, want als ik nu op het internet kijk, zo een 7 maanden later, staat deze wagen nog steeds online. Ofwel zijn er een paar mensen wat centjes kwijt, of niemand wil een Lada van 1984 die er dodgy uitziet.

Met nieuwe moed gaan we weer verder..

EEN LADA, DEEL 2

In Nederland vind ik een Serviër die een Lada 2101 verkoopt. OK geen break, maar daar vinden we misschien nog iets op.

Ik bel deze man en hij vertelde ons dat deze al verkocht is. Ik leg hem ons avontuur uit en zeg specifiek op zoek te zijn naar een break. Hij laat ons weten dat hij er af en toe één op de kop kan tikken in Servië en laat het ons dan weten. Maar deze zijn wel duurder, zo rond de €2800,00. Ik laat mijn gegevens achter, aangezien hij in Nederland woont, kunnen we altijd eens gaan kijken.

Ondertussen staan we niet stil, met Jeroen gaan we gaan kijken voor een dergelijk model in Denderleeuw voor een bedrag van €6900,00 niet echt een koopje.

Vaststellingen? Het is een auto, hij rijdt, voldoende plaats, maar vooral: het moét een Lada worden. Ik kan het niet met woorden omschrijven maar alles aan deze wagen schreeuwt om hem mee te nemen naar Mongolië. Een auto die de Koude Oorlog uitstraalt en met muziek van the A-Team zie ik ons al rondscheuren door de steppe.

image-307481-Lada_3-d3d94.w640.png

SVETLADA IN THE PICTURE

Enkele weken en genoeg internetscams en desillusies later krijg ik een telefoon van Salem de Serviër. Hij meldt ons dat hij er één heeft gevonden in Servië en die op het eind van de week bij hem heeft. Ik laat hem weten dat hij me contacteert van zodra hij hem heeft en dat we dan een afspraak zullen maken om hem te bezichtigen.

2 dagen later belt Salem dat hij er is en of we dat weekend kunnen komen kijken. Met kinderen in huis en een sinterklaasweekend voor de boeg lag dat nogal moeilijk. Ik kan gelukkig veel verkopen thuis maar dit is een brug te ver. Ik mag spreken voor mijn broers, dat is bij hen juist hetzelfde.

Salem is wat teleurgesteld en stelt voor om de volgende dag met de auto naar België te rijden s’avonds. De prijs is wel €2800,00 want hij zou in goede staat verkeren:

image-307482-Svetlada_Servie_1-c51ce.png
image-307483-Svetlada_Servie_2-c20ad.png

Ik spreek af met de broers, laat hen weten dat we na maanden zoeken deze opportuniteit niet kunnen laten liggen.

Zo gezegd zo gedaan, Salem komt effectief langs. De Lada heeft er al een rit opzitten van Servië naar Oostenrijk, dan op de vrachtwagen naar Nederland en van Nederland naar België.

De eerste regel als je een auto koopt is: niet in het donker kopen. Wat doen wij, ja in het donker naar een auto kijken. De auto rijdt, er zit wat speling op het stuur en we moeten beslissen. Ok we zijn iets te enthousiast:

image-307484-IMG-20181216-WA0003-45c48.jpg
Het gevraagde bedrag ligt helaas een hoop boven ons budget. Gelukkig komen Jeroen's onderhandel skills hier goed van pas.

Resultaat:

image-307485-20181129_213326-6512b.w640.jpg

DE KATER

Na vreugde komt de realiteit: Servië ligt niet in de EU dus we moeten de auto invoeren. Als hij ingevoerd is moeten we een vignet 705 halen met het invoerdocument. Met deze documenten moeten we naar de keuring en dan pas kunnen we hem inschrijven.

Invoeren was geen probleem, een afspraak maken in een douanekantoor, betalingsbewijs voorleggen, documenten en betalen maar.

Bij de douane zelf loopt ook alles van een leien dakje: invoer document, voorleggen vignet 705 ontvangen en nu naar de keuring.

Les één : er zijn genoeg internettrollen op tal van fora die u vanalles wijsmaken. Zo gaat er de ronde dat een dergelijk voertuig inschrijven een serieus probleem is: je moet een gelijkvormigheidsattest in de EU hebben. Aangezien Servië niet in de EU ligt, hebben die ook geen gelijkvormigheidsattest. Volgende stap: de auto laten homologeren en dan pas naar de keuring.

Na de juiste wetgeving te hebben gevonden zouden onze papieren moeten voldoen om naar de keuring te gaan. Maar voor de zekerheid toch eens naar de juridische dienst van SBAT bellen. Nadat we bevestiging hebben gekregen, gaan we op zoek naar een garagist die onze auto kan klaarzetten voor de keuring.


Aangezien ik genoeg wrakken heb gehad wist ik perfect wie we moeten contacteren. Eddy heeft een hekel aan elektronica. Makkie, want naast de lichten en een starter hébben we geen elektronica.

Eddy is gelukkig enthousiast met als gevolg dit filmpje.

Een kleine noot, van een geweldig avontuur. Geen van ons heeft kaas gegeten van mechaniek en/of handigheid. Ik denk persoonlijk dat Seppe dan nog de handigste is van ons drie.

Nu alle problemen opgelost zijn door Eddy kunnen we starten met een nieuw hoofdstuk van de wagen, inschrijven die handel en karren maar.




Ondertussen zijn en al weken en twee pogingen tot keuring verder, en Svetlada is zowaar met glans door de keuring geraakt! Ze heeft een paar nieuwe voorveren, wat vers staal waar voorheen roest zat, en nog een hoop tender love and care gekregen.
image-307486-66-8f14e.jpg
image-301331-Svetlada.w640.png
image-307487-IMG-20190325-WA0000-6512b.jpg

Steeds als we de wagen zien bij de garagist komt bij ons de goesting naar boven om al te vertrekken. Zeg niet meer Lada tegen onze wagen maar Svetlada. We zullen elkaar leren kennen in goede tijden en kwade tijden. Of we nu willen of niet, samen zullen we dit avontuur tot een goed einde moeten brengen. En zelfs na dit avontuur laten we elkaar niet in de steek. Svetlada wordt een deel van ons leven!

We kijken al uit om Svetlada Mongol-Rally-gewijs te pimpen.

Keep you posted.


Bram