25/06/2019. Svetlada Megamorphosis

Een Lada kiezen om deel te nemen aan de Mongol Rally is een uitdaging op zich. Voeg daar een bijgerecht van 37 jaar oude leeftijd en een sausje van 3 mechanisch incompetente broers bij en je hebt een ramp-recept.

Over sausje gesproken: wist je dat Continental Foods Belgium (ja, die van Devos & Lemmens en Royco Minute Soup) een sponsor is geworden van The Mangolia? Die sponsorship helpt ons talloze kilometers dichter bij onze eindbestemming!
image-323169-Continental_Foods-c20ad.png


Een passende "aerodynamische" koffer werd ondertussen geschonken; nuja, het was dat of naar het containerpark met dat ding, net als alle onderdelen van Svetlada zo'n beetje..

Gelukkig hebben we nog de race-strepen van Wrapz.be die de aerodynamica van ons blokje de hoogte in drijft!



Nextbase (www.nextbase.com) heeft The Mangolia dan weer gesponsord met een broodnodige Dashcam. Handig voor de veiligheid op Russische wegen, maar natuurlijk ook voor de geweldige beelden die onze rit in Mongolië zal opleveren. Dat wist Nextbase ook wel!
image-323172-Airco-d3d94.w640.png
Links: Airconditioning. Lada style.


Aangezien de originele radiator van Svetlada meer vloeistof lekt dan de kernreactor van Chernobyl toen "dat rode lampje wel vanzelf zou uitgaan",was het dringend tijd een nieuwe te bestellen. De kinderen dienen hier enkel als schaalvergelijking, de schattigheid is puur toeval.   
image-323173-Radiator_nieuw-9bf31.w640.png

Drie broers die opgroeiden in de jaren 80 en rijden met een auto uit de jaren 80? Dat smeekt gewoon om eighties attributen!
image-323177-Transformers-c20ad.png
Meer sponsornieuws! Ken je die paars-groene coole auto's langs de weg en de bijhorende liftwagens? Yup, je raadt het: Arnaud's Lift- en Verhuisservice sponsort nu ook de verhuis van Svetlada naar Mongolië. Nu kan het zeker niet meer misgaan!
Weet je nog die radiator van daarnet? Die ziet er niet alleen blits en nieuw en glimmend uit, die moet ook nog geïnstalleerd worden.. Niet zo evident, en al zeker niet in een hittegolf. Een goede voorbereiding voor de Mongol Rally, en gelukkig hebben we Pieter, onze Lada-kenner, om ons uit de nood te helpen. Zomaar, omdat hij dat leuk vindt. Zonder zijn hulp was Bram al lang gesmolten bij dit huzarenwerk!
image-323182-Radiator_change-c20ad.w640.png

We zetten onze sponsors graag in de verf, zoals je merkt. Zij zorgen namelijk voor een groot stuk voor de olie die ons aandrijft. Zoals Champion! Svetlada zwelgt olie als aperitief, dus een oerdegelijke smeermiddel sponsor is onontbeerlijk!
The Mangolia betaalt haar rekeningen altijd op tijd. Dus besloten de coole kerels van Unpaid ook om hun factuurtje bij te dragen aan ons project. :-)

Svetlada werd in 1982 ter aarde gelaten in de Toljatti fabriek in Samara, toen de grootste autofabriek ter wereld. Wij zijn in onderhandeling met Renault (de huidige eigenaar van Lada) om Svetlada een testritje te laten doen op de track waar ze in 1982 haar allereerste kilometers aflegde. Schitterend, toch?

Om tot in Samara te geraken had Svetlada wel een aanpassing aan de aerodynamica nodig, vooral aan het dakrek, en een beschermende bodemplaat om de oliecarter te vrijwaren van inslaande stenen en Seppe's verschrikkelijke rijstijl. Dit lieten we gelukkig over aan de vakkundige expertise van Meirlaen BVBA! Want laswerk op maat, bestemd voor een antieke Lada, dat doe je best niet zelf.
Maar, laten we vooral onze grootste én meest enthousiaste sponsor niet vergeten! Jacques van EURAUTO heeft àlles in huis wat met auto's te maken heeft. Heeft hij het niet, dan gaat hij persoonlijk op de baan, op zoek naar het juiste onderdeel. Dankzij EURAUTO hebben wij nu het materiaal en de middelen om ons tot Mongolië te brengen. www.eurauto.be
Dit was een lange en uitgebreide update, omdat er mega-veel (vandaar Svetlada Megamorphosis) gebeurd en veranderd is. Blijf ons volgen, want we zijn nog niet klaar met werken aan de rally en aan Svetlada.

Ohja en de rally zélf moet nog starten ook ;-)