10/08/2019. De Mongol wadde Rally?

Hopelijk weet iedereen die dit leest ondertussen al wat de Mongol Rally is. Zoniet, ik leg het even uit.

Het is een race tegen jezelf, en tegen je auto, die niet geschikt is voor de race. Jijzelf ook niet. Je bent niet geschikt om de auto te fixen wanneer hj kapot gaat, en hij zal kapot gaan. Je zal stranden in verre oorden waar geen westerling ooit van zal horen, en je zal aangewezen zijn op de locale bevolking om de problemen op te lossen. In het minst dicht bevolkte land ter wereld. Het wordt zwoegen, afzien en afscheid nemen.

Maar er is ook glorie! Glorie wanneer je je doel bereikt, tegen alle verwachtingen in. Glorie wanneer je jezelf overtreft. Glorie wanneer je auto, waarvan iedereen je gek verklaart deze route ermee te rijden, bovenmechanische prestatisch verricht.

Glorie. Dat hebben we bereikt vandaag. En al het bovenstaande maakten we niet alleen de voorbije 3 weken mee, maar ook vandaag, allemaal op 1 dag.

Svetlada startte niet meer, dan wel weer een beetje. Na de 3e keer stilvallen en voor de zoveelste keer weggesleept worden, was ze er klaar mee. Ze gaf niks meer.

We zochten ons te pletter, maar moesten beroep doen op de (enorm behulpzame) locale bevolking. Jeroen moest liften met een vrachtwagen, want hij heeft een vlucht morgen. Uiteindelijk bleek de bobijn het begeven te hebben, logisch na de rit van gisteren. Miraculeus genoeg had Bram nét een reserve bobijn mee. Het is te gek voor woorden..

Svetlada rijdt, we halen Jeroen bij, rijden de grens over (op slechts 3 uur tijd!) en zijn om 21u30 in Ulan-Ude. Dit is de eindhalte!! Morgen gaan we op zoek naar de finish. Die gaat pas over 3 dagen open, maar we gaan toch eens een kijkje nemen.

Jeroen haalt morgen zijn vlucht, hoe Bram, Seppe en Svetlada naar huis geraken, dat zien we nog wel.

Maar de glorie, die neemt niemand ooit nog van ons af. Die is van ons 4: Jeroen, Bram, Seppe en Svetlada.
Statistiekjes:

We werden 4x gesleept.
We kregen 4 politiecontroles.
We reden door 7 tijdszones.
We reden 11125km. Ongeveer, de afstandsmeter begaf het in de Altai.
We tankten meer dan 900 liter benzine.
We reden door 7 grenzen.
We hadden meer dan 15 breakdowns/pannes (we stopten een beetje met tellen vanaf de 10e).
We verbruikten meer dan 7 liter olie.
We reden 22 dagen. Of 21?
We reden 9 dagen door Rusland, en 8 door Mongolië.
We kwamen 3 teams tegen onderweg, 1 in Siberië, 1 net voor de grens met Mongolië en 1 toen we Rusland voor de 2e keer binnenreden.
We telden op het maximum 2.5 Toyota Priussen per minuut, net voor Ulaanbaatar.
We moesten Svetlada 5 keer in gang duwen. Niet elke keer succesvol..
Onze stalen plaat onder de auto heeft ons 6x gered van kritieke schade.
Op het maximum waren er 8 apparaten aan het opladen in de auto, voor in totaal 51000mAh. Jouw telefoon bvb is 3000mAh.
We vernielden 2 sigarettenaanstekers.
We draaiden er 40Gb door.

Dan, de technische problemen. Indien opgelost, dan staat het er specifiek bij vermeld.

Het regent binnen.
De achterste schokbrekers zijn volledig versleten (het waren net als jojo's) (gemaakt)
6 gesprongen plons (gemaakt)
Snelheidsmeter maakt een irritant geluid sinds Oekraine.
Afstandsmeter is kapot sinds de Altai.
Dichting van de uitlaat is verstorven (gemaakt)
Bout radiator los (gemaakt)
Bouten aan motor kwijt (grotendeels gemaakt)
Olieverlies (stabiel)
Versleten bougies (grotendeels gemaakt)
Bouten van alle banden waren los (gemaakt, stabiel-achtig).
Slecht contact bougies.
Versleten versnellingsbak.
Motor verzopen op 1e berg in Mongolië.
Oververhit in de Gobi woestijn.
Uitlaat hangt los, 5x vastgemaakt. De laatste keer permanent, met een stuk stalen draad die we in de steppe vonden.
Platte band buiten Arvayheer.
Draagrek komt los, en blokkeert daardoor vaak de passagiersdeur.
Achterremmen kapot sinds Ölgi.
Bout draagrek gebroken.
Bouten luchtfilter draaien zot (gemaakt met ducttape).
Bobijn kapot (gemaakt).
Passagiersraam moet handmatig naar boven geduwd en naar beneden getrokken worden.
Platte band op grens naar Rusland.

Dat is het zowat qua statistiekjes. Niet slecht :-)